ההיסטוריה של האימון האישי
במקור נולד האימון בעבר הרחוק, כצורת העברת ידע ומיומנויות לטובת הישרדות, הגנה וצייד בין דורות של הגזע האנושי. רובין שארמה, בספרו "חכמת המנהיגות", 2002, מדבר על משה רבינו כמאמן שנתן השראה למונהגיו לממש את חזונו ולאחד אותם סביב המטרה המלהיבה שהוא הציב בפניהם. גם ביוון העתיקה מספרים על סוקרטס, שכפילוסוף, במקום להתווכח, נהג לשאול סדרה של שאלות באמצעותן השפיע על דעתם של אלה שהתווכח עימם.
מקורות ההשראה ועולמות התוכן מהם צמח וניזון האימון האישי בצורתו היום
עולם הספורט: באימון אישי כמו בספורט – המאמן מלווה את המתאמן לקבוע יעדים, לרתום ולהעצים אותו למתוח את גבולות היכולת שלו במטרה למקסם את הישגיו האישיים ולהשיג מימוש והצלחה.
בצורתו היום, התפתח האימון ראשית כל ולפני הכל מהפסיכולוגיה ההומניסטית (קרל רוג'רס, מאסלו, ארה"ב אמצע המאה ה-20). עיקרה של הפסיכולוגיה ההומניסטית – בצורך האדם בהגשמה עצמית והערכה עצמית ובהיותו ישות שלמה אשר כל הפתרונות והמשאבים הדרושים לה נמצאים בתוכה. האדם בבסיסו הוא יישות פרו-אקטיבית (יוצרת מצבים) ולא רה-אקטיבית ("נדחפת" למצבים) בהשראת הפסיכולוגיה ההומניסיטת, כתב בשנת 1974 טימותי גלאווי את ספרו: (W.Timothy Gallwey) –"The inner game of tennis" (1974) ; ספר פורץ דרך זה הציג את הרעיון לפיו המשחק הפנימי (החשיבה) של הטניסאי חשוב יותר מהמשחק החיצוני (פעולות הגוף), והוא זה המהווה את התנאי והבסיס להצלחה בכל תחום בחיים, ולא רק בטניס ובתחומי הספורט השונים.
הפסיכולוגיה הקוגנטיבית התנהגותית: שיטת טיפול קצרת מועד שהחלה להתפתח בראשית המאה ה-20. שיטה מובנית, שיטתית ומכוונות להעצמת הפציינט באמצעות התמקדות בכוחותיו ובשיפור תיפקודו בעתיד. השיטה מתרכזת בתהליכי חשיבה המשפיעים על ההתנהגות והרגשות, תהליכים כגון – תפיסה, קבלת החלטות, למידה, הסקת מסקנות, יצירתיות, פתרון בעיות ועוד. המטפל והמטופל ב-CBT מדברים "בגובה עיניים"; עובדים בשיתוף פעולה, מחליטים יחד על צעדי ההתערבות ודנים בבעיות שעולות בדרך להשגת המטרות.
הפסיכולוגיה החיובית: נקראת גם "הפסיכולוגיה של האושר". שיטת טיפול שצמחה מתוך הפסיכולוגיה ההומניסטית של מסלו ורוג'ר, החלה להתפתח באמצע שנות ה-70 והגיעה לשיאה ב-1998 (מרטין סליגמן). הפסיכולוגיה החיובית מובילה מחקר מדעי ויסודי של התפקוד האנושי האופטימאלי ושל הפן הבריא והחיובי של האדם, תופסת את האדם כחזק, סתגלן ובעל חוסן נפשי המסוגל להתפתח ולצאת ממשברים. תופסת את ה"פציינט" לא כחולה אלא כאדם בעל יכולות ופוטנציאל שאינו תמיד ממומש. מטרת הפסיכולוגיה החיובית, כמטרת האימון – העצמת התכונות והחוזקות של האדם על מנת להגביה את רמת האושר שלו, את שביעות רצונו מעצמו ומחייו. למעשה, הפסיכולוגיה החיובית היא ההוכחה והתמיכה האמפירית למה שעושים באימון.
הסוציולוגיה הארגונית: תיאוריות וכלים להשבחה ומינוף יכולות וכישורי עובדים לשם הגדלת תפוקה ורווחים ברמה הארגונית.
עולם הניהול והשיווק: עקרון החשיבה התוצאתית, קבלת החלטות, ניהול שינויים ועקרונות הניהול האפקטיבי, תחום התקשורת השיווקית המיטבית (בהתמרתה באימון לשיווק מיטבי של האדם את עצמו) ועוד.
ספרים רבי-מכר נוספים שהיוו ומהווים עד היום אבן יסוד משמעותית ומקור השראה להתפתחות תחום האימון:
- ספרו של פט ריילי Pat Riley))"The Winner Within " (1993): פט ריילי נחשב לאחד מדוברי המוטיבציה הגדולים ביותר של אמריקה . זהו ספר על מנהיגות , שליטה , שינוי וצמיחה אישית , המבוססים על הבנה ושליטה בדינמיקה המשתנית של צוות.
- סיפרו של ג'ון ויטמור (John Whitmore) – "Coaching for Performance" (1992) בו פיתח ויטמור טכנולוגית אימון בשם GROW (Goals, Reality, Options, Will) שנשארה מאד פופולארית עד היום.
- ספריו של סטיבן קובי (Stephen Covey) "שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד" וסיפרו השני "העיקר להתחיל בעיקר"
- ספריו של אנתוני רובינס Anthony Robbins)) "להעיר את הענק שבפנים" (2 ספרים)