מהו אימון באמצעות NLP
(Neuro Linguistic Programming)
NLP הינו תחום מהמתקדמים ביותר בחקר המוח, המבטא אינטגרציה של שלושה מדעים: נוירולוגיה (בדגש על מרכיבי החושים), בלשנות (בדגש על השפה המדוברת) ומדעי ההתנהגות (בדגש על שפת הגוף ותקשורת בין-אישית). מטרת ה- NLP היא להביא את האדם להשתמש בתבניות חוזרות להצלחה ומצוינות בכל תחום בחייו. החידוש שמביאה עימה שיטת ה-NLP הוא לא בתיאוריות עצמן כי אם בשימוש המעשי שלהן ובפיתוח הכלים והטכניקות המבוססות עליהן.
- NLP נשען על חוזקותיו של האדם, ממנף אותן ומעורר לחיים את משאביו.
- NLP מאתגר את האדם לצאת מאיזור הנוחות לעבר חשיבה, תחושה והתנהגות רצויים.
- מאמן NLP יודע לזהות אלמנטים חשובים מדרך החשיבה של המתאמן (באמצעות השפה בה משתמש המתאמן, שפת גופו, התנהגותו ותחושותיו בעת האימון ומחוצה לו) ומתוך כך יודע כיצד, היכן ומתי בדיוק הזמן לאתגר לגמישות ושינוי.
- טכניקות NLP עובדות מהר, אינן מהוות התנגשות עם כלים אימוניים, אלא רק השלמה טבעית ודיוק של התהליך.
- מאמן NLP רואה, מרגיש ושומע באופן הרגיש והמדויק ביותר את צרכיו של המתאמן שמולו וכך מייצר כימיה (rapport) ואמון מקסימאליים לאורך כל התהליך.
- מטרה המושגת באימון NLP, מחזיקה מעמד לאורך זמן.
שיטת ה-NLP נולדה בשנות ה 70 כאשר שני חוקרים מאוניברסיטת סנטה קרוז בקליפורניה – ריצ'רד בנדלר (מתמטיקאי) וג'ון גרינדר (בלשן) נפגשו והחליטו לחקור ולבנות יחד מודל לתקשורת מיטבית. הם פנו לשלושת גאוני התקשורת שהשפיעו עליהם בתחילת דרכם ושהיו מגדולי המטפלים בארצות הברית אז: פריץ פרלס – אבי הגשטאלט, וירג'יניה סאטיר- אם הטיפול המשפחתי ומילטון אריקסון אבי ההיפנוטרפיה המודרנית וטיפול קצר המועד. בנדלר וגרינדר הוקסמו מיכולת המטפלים הללו לחולל שינוי דרמטי בחיי מטופליהם ובעיקר בער בהם לדעת ולהבין כיצד פועלים האנשים הללו? מה מייחד את התקשורת שלהם? האם יש דפוסים שחוזרים על עצמם? הרצון שלהם היה לפתח מתודולוגיה שמאפשרת כל אחד ללמוד איך אנשים עושים את מה שהם עושים, וללמד את האחרים איך לעשות זאת גם כן. וכך, מהר מאוד ה- NLP הפך לטכנולוגיה למצוינות.
הנחת היסוד של בנדלר וגרינדר הייתה שאם אדם אחד יכול להצליח, משמעות הדבר שגם אחרים יכולים לעשות זאת, ואם אדם מצליח לעשות משהו בסיטואציה אחת – משמע שהוא גם יכול לעשות את אותו הדבר גם בסיטואציה אחרת. מה שנותר הוא לבודד את מרכיבי התקשורת הייחודיים ולארגנם כך שניתן יהיה להעבירם הלאה. וזה מה שהם עשו – הם צפו בקלטות וידאו ואודיו , חקרו תיאוריות משלושת העולמות – מדעי המוח, ההתנהגות והשפה, והצליחו לבנות מודל לתקשורת ומצויינות – מודל ה NLP .
N – NEURO | – המוח – אופן שבו האדם מרגיש- מערכת החושים בכלל |
L– LINGUISTIC | – השפה שבה משתמש האדם כדי לבטא את המחשבות/תחושות שלו. |
P– PROGRAMMING | – תבניות ההתנהגות של האדם- החיבור של המוח והשפה מייצרים התנהגות. |
.
.ץ
ט
ט
מה זה אימון NLP ?
אימון NLP מעניק למתאמנים מערך של כלים שיאפשרו לו או לה לנתח, להטמיע, או לשנות בעזרת המאמן, כל רצף של התנהגות שהם עשויים להבחין בו אצל עצמם ואצל אחרים.
באימון NLP, רוכשים המתאמנים כלים לשוניים שעוזרים להם לזהות איזה סוגים של מידע הם מאחסנים וקולטים במוחם איזה מידע מושמט ואיך בדיוק נעשה שימוש במידע שנקלט. עצם הזיהוי והמודעות עוזרים למתאמנים לשנות אמונות ותפיסות מעכבות, להיפטר מרגשות שליליים ולהתחבר לחיוביים, לשפר תקשורת בינאישית, להעלות הדימוי העצמי, לנהל קונפליקטים ולהגיע להחלטות, לצאת ממצבי תקיעות, להשפיע בעזרת מילים, לשנות הרגלים ותגובות אוטומאטיות בלתי רצויות ועוד.
באימון NLP משתמש המאמן בטכניקות ומיומנויות אימון וטיפול שמתמקדות באחד או יותר משלושת החלקים – מחשבה, רגש, התנהגות. כדי לייצר שינוי לטובה בכל תחום שהמתאמן רוצה.
מה עושים בפועל באימון NLP?
באימון-NLP אנו נעים בזמן, מחברים את המתאמן למשאבים שלו דרך היזכרות וחוויית סיטואציות שונות בחייו, מזמינים אותו להביא את המציאויות השונות אל תוך חדר האימון באמצעות הדמיון ומאפשרים לו כך – לא רק לדבר ולחשוב על העתיד הרצוי, אלא גם להרגיש אותו, לחוש אותו ולראות אותו, כאילו הוא קורה באותו הרגע.
בדרך זו – המתאמן למעשה מתרגל במוחו את מה שהיה רוצה להגשים, את הדרך בה היה רוצה לפעול ולהגיב ואת מי שהיה רוצה להיות.
שילוב שני תחומים שכל אחד מהם בפני עצמו מהווה אבן יסוד ותשתית בסיסית לחשיבה ולשפה המובילות לשינוי ולתהליכים התפתחותיים. כשאימון ו-NLP נפגשים יחד בקורס הכשרת מאמנים, הבוגרים יוצאים עם בסיס איתן ורפרטואר יוצא דופן להוביל מהרגע הראשון תהליכי אימון עמוקים ומדויקים, רבי עוצמה ותוצאתיים.