נושא | קריטריונים להערכה באימון | |
האימון נעשה במסגרת חוקי המדינה | המתאמן מתאמן רק על מטרות במסגרת החוק | |
הבחנה בין אימון לטיפול | אם המתאמן משתמש בשפה טיפולית שמדגישה בעיות כגון: אני במשבר, אני בחרדה- המאמן מתייחס לכך ומברר את כוונתו | |
אם עולים היבטים טיפוליים המאמן מבהיר שאינו מאמן על היבטים טיפוליים | |
כעולים נושאים טעונים רגשית- מחלות, אובדן, משבר- המאמן מברר אם האימון הוא המקצוע הדרוש או שיש צורך במשהו אחר (רופא, פסיכולוג) | |
המאמן מתייחס למצבים במפגש שמחייבים לשקול הפנייה לבריאות הנפש (עשרת האינדיקטורים). | |
כשעולה נושא המתאים גם לאימון וגם לטיפול- המאמן מתנהל באופן טיפולי ממוקד פתרון וממוקד עתיד. | |
כשעולה בקשה מצד המתאמן הקשורה לשדה הטיפולי- המאמן מחזיר את השיחה לשדה האימוני. | |
הבחנה בין אימון לייעוץ | כשהמתאמן מבקש עצה-המאמן מבהיר שלא מייעץ ושהמתאמן הוא המומחה הכי גדול לחייו. | |
כאשר עולה נושא שדורש ייעוץ- המאמן מברר אם המקצוע הדרוש הוא אימון או משהו אחר: יועץ עסקי, עו"ד, רו"ח. | |
כאשר עולה נושא שמתאים גם לאימון וגם לייעוץ, המאמן מתנהל באופן אימוני –שואל ומסייע למתאמן להשיג הבירות אך לא מספק פתרונות. | |
כשעולה בקשה מצד המתאמן הקשורה לשדה הייעוצי- המאמן מחזיר את השיחה לשדה האימוני | |
המאמן מציע הצעה רק עם קבלת רשות ומבהיר כי דעתו אינה דעת מומחה. | |
המאמן אינו מנסה לכוון את המתאמן למקום מסוים או להחשיב עצמו כטוב יותר | |
התנהלות אתית | המאמן מכבד את המתאמן ואינו מבטל אותו או מזלזל בו. | |
המתאמן אינו מתעלם מניגוד אינטרסים | |
המאמן אינו מנצל לרעה את סמכותו, השפעתו או כוחו. | |
המאמן אינו מעיר הערות סקסיסטיות או גזעניות | |
התייחסות לסודיות | המאמן מבהיר שהשיחה מוקלטת | |
המאמן מבהיר שהשימוש הינו לצרכי בחינה ורק לשם זה. | |
בסוף השיחה, המאמן שואל האם יש משהו שאינו בר השמעה למישהו אחר | |
מטרת האימון ומיקודה | המאמן מסייע למתאמן להבהיר את נושא האימון. | |
המאמן מתאם עם המתאמן ציפיות בקשר לאימון. | |
המאמן מזמין לבחור כשהמתאמן מעלה מספר נושאים. | |
המאמן ממקד ומסייע למתאמן להבהיר את המטרה כאשר היא כללית מדי. | |
המאמן מסייע למתאמן להגדיר תוצאות איתן הוא רוצה לצאת מהשיחה. | |
המאמן ממקד את המתאמן למטרה פעילה שתלויה בו. | |
התנהלות בהתאם להסכם | המאמן ערני לחוסר הלימה בין המטרה שהוגדרה לבין הנושא המדובר. | |
המאמן מעדכן את ההסכם לפי השינויים בשיחה או במטרת האימון. | |
המאמן שומר על גבולות התפקידים ומחזיר אחריות על האימון למתאמן. | |
המאמן מקפיד להעביר את המסר שהמתאמן הינו המומחה לחייו. | |
המאמן מקפיד להעביר את המסר שהמתאמן אחראי לתוצאות שישיג. | |
| יצירת סביבה בטוחה ותומכת | המאמן מייצר אמון באמצעות ביטוי של אכפתיות ואמפטיה. |
| המאמן מבטא כבוד כלפי המתאמן, ערכיו, רצונותיו ועמדותיו. |
| המאמן נוהג ביושר וביושרה לאורך התהליך. |
| המאמן מסתכל על המתאמן בגובה העיניים. |
| המאמן מקבל את המתאמן כשלם, על חולשותיו ועוצמותיו. |
| המאמן יוצר מרחב בטוח לחקירה, וליציאה מאזור הנוחות, תוך כדי תמיכה ועידוד. |
| המאמן מקפיד לבקש מהמתאמן רשות לחקור כוונים חדשים, או כיוונים שעלולים לעורר אי נוחות אצל המתאמן, או לבצע סיעור מוחות. |
| המאמן מצטרף למתאמן בצורה מילולית ובלתי מילולית (מירורינג, קצב נשימה, אנרגיה,קול), כדי ליצור אפשרות לשינוי אצל המתאמן בהתאם לצורך |
| נוכחות אימונית | המאמן בערנות ובמערכת יחסים ספונטנית מול המתאמן, "רוקד את הרגע". |
| המאמן מאתגר ומעז. |
| המאמן נמצא בהוויה אימונית, דהיינו, משלב ונע בין סקרנות, קבלה, מיקוד, אמפטיה, הומור ואתגור. |
| המאמן מביא חיוניות לתהליך, שיכולה לבוא לידי ביטוי באמצעות הומור, קלילות וכיו"ב. |
| המאמן ממקד את המתאמן ומסייע לו להבחין בין עיקר לטפל. |
| שימוש בגישה של פתיחות, גמישות וביטחון עצמי | המאמן מסוגל להתאים את עצמו לצרכי המתאמן, צרכי השיחה ומטרת השיחה. |
| המאמן משתמש באינטואיציה שלו ברגישות בהתאם לצרכי המתאמן והאימון. |
| המאמן מפגין ביטחון בחקירה של נושאים חדשים וכאשר עולים רגשות חזקים. |
| שמירה על גבולות בין המאמן והמתאמן | המאמן מבחין בין אמפטיה לבין הזדהות יתר עם המתאמן. |
| המאמן מסוגל לנהל דיאלוג פנימי תוך כדי האימון על מנת לעשות הפרדה בין "מה שייך למתאמן" לבין "מה שייך למאמן". |
הקשבה | המאמן מקשיב לתוכן, לרצונות ולמטרות, לאפשרויות, לרגשות, למחסומים וחששות, לתפיסות ועמדות וערכי המתאמן, לשפה ולשפת הגוף, למה שנאמר ולמה שלא נאמר. | |
המאמן מבטא הבנה של מה שנאמר ושל רצונות המתאמן. | |
המאמן מקפיד להקשיב לרצונות ולאג'נדה של המתאמן, ולא לאג'נדה של עצמו. | |
תמיכה בביטוי העצמי של המתאמן | המאמן נותן מקום לשקט בשיחה. | |
נפח הדיבור העיקרי של השיחה הוא של המתאמן ולא של המאמן. | |
המאמן מקפיד לקצר בדבריו ולאפשר למתאמן לעשות את העבודה בשיחה | |
שיקוף | המאמן משקף למתאמן בצורה ברורה, פשוטה, אמפטית, מסדרת, מגוונת ויצירתית את רצונותיו, מטרותיו, האפשרויות שיש לו, רגשותיו, המחסומים והחששות שלו, תפיסותיו,עמדותיו וערכיו, מה שנאמר ומה שלא נאמר. | |
המאמן משקף בצורה בהירה וממוקדת | |
המאמן משקף במילים אחרות את דברי המתאמן על מנת ליצור אפשרויות חדשות (מסגור מחדש). | |
שאילת שאלות | שאילת שאלות עוצמתיות – המאמן שואל שאלות המאפשרות יצירת ערך, למידה ומביאות לגילוי חדש. | |
המאמן שואל שאלות הבהרה שבאות להביא בהירות למתאמן לגבי הנושא ולגבי עצמו. | |
המאמן שואל שאלות פתוחות וממוקדות (קצרות), מבלי לחזור שלא צורך, או ליצור רצף שאינו מאפשר למתאמן להשיב. | |
תקשורת ישירה | המאמן מתקשר באופן ענייני, בהיר ויעיל במהלך השיחה. | |
המאמן נותן הסבר ברור בהתאם לצורך. | |
המאמן מאתגר את המתאמן לצאת מאזורי הנוחות שלו. | |
המאמן נותן למתאמן משוב ישיר וענייני. | |
המאמן מבקש משוב על התקדמות האימון ועל התנהלותו. | |
המאמן מעז לפתוח לדיון נושאים לא נוחים במערכת היחסים עם המתאמן. | |
| שימוש בשפה בעלת השפעה מקדמת | המאמן משתמש בשפת המתאמן. |
| המאמן משתמש בשפה המתאימה ביותר למתאמן. |
| המאמן משתמש בדימוים ומטאפורות – יוזם שימוש בדימויים למצבים שמעלה המתאמן, הולך עם דימויים שהמתאמן מביא. |
| המאמן משתמש ומעודד את המתאמן להשתמש בשפה מכוונת עתיד, פעולות וראיית הכוס המלאה. |
| זיהוי חוזקות אישיות ולמידה מהתנסויות | המאמן מניע את המתאמן לעסוק בזיהוי יכולותיו וכישוריו. |
| המאמן מתייחס ליכולות/כישורים/מיומנויות של המתאמן. |
| המאמן משקף את משאבי המתאמן כפי שבאו לידי ביטוי בהתנסויותיו ומזמין אותו לחקור אותן. |
| הוקרה, עידוד וראיית המתאמן בגדולתו | המאמן מתפעל באותנטיות מכוחותיו של המתאמן, יכולותיו, הישגיו וממי שהוא. |
| המאמן נותן תקוה למתאמן ותומך בו. |
| המאמן משתמש במיסגור מחדש (רפריימינג) להקניית מבט חדש שהוא בעל ערך, על פעולותיו והתנהגותו של המתאמן. |
| המאמן נותן תוקף לכוונותיו, רצונותיו, מטרותיו ורגשותיו של המתאמן. |
| המאמן מביע אמון ביכולות של המתאמן להתמודד. |
| המאמן מסייע למתאמן לזהות את הפוטנציאל שלו. |
| המאמן נותן הכרה ואישור למהות ולזהות של המתאמן – העברת מסרים כגון: אתה קיים, אני רואה אותך, אתה בעל ערך, אתה חשוב, מיוחד, ייחודי… יש לך מה לתרום… |
| יכולת לסמוך על המתאמן | המאמן מעביר ומחזיר אחריות למתאמן באופן עקבי ונחוש. |
| המאמן מעודד חשיבה עצמאית ויצירתית. |
| המאמן מאתגר את המתאמן לקדם את עצמו ולצאת מאזורי הנוחות שלו. |
הרחבת מודעות | המאמן מעודד יכולת רפלקטיבית – התבוננות המתאמן על עצמו וסביבתו מזווית מבט רגשית, קוגניטיבית ופיזית. | |
המאמן מסייע למתאמן להעמיק ולחקור מעבר לנאמר ולגלוי לעין. | |
המאמן מסייע למתאמן לזהות את אמונותיו, רגשותיו, רצונותיו, מטרותיו, ערכיו, מניעיו ותפיסותיו. | |
אינטגרציה | המאמן מעודד יצירת אינטגרציה (איחוד) והערכת נתונים ממקורות שונים, ע"י המתאמן. | |
המאמן מסייע למתאמן לחקור את ההוויה והעשייה שלו בהקשר לנושא האימון ולבצע אינטגרציה ביניהן (Being+Doing) | |
המאמן מסייע למתאמן לזהות גורמים מקדמים ומעכבים בו ובסביבתו (עוצמות, חולשות, הזדמנויות, איומים). | |
חקירת הבדלים, פערים והשלכות | המאמן מסייע למתאמן לזהות את ההבדלים בין עובדות לפרשנויות. | |
המאמן מסייע למתאמן לזהות פערים וחוסר הלימה בין כוונותיו להתנהגותו | |
המאמן מזהה ומשקף למתאמן השלכות וסיכונים בבחירותיו, באופן התנהלותו ובכוונותיו, העלולים לפגוע בו ו/או בסביבתו | |
הסתכלות על התמונה הרחבה | המאמן מזמין את המתאמן לחקור מקרים דומים בחיי המתאמן בעבר כמקור ללמידה על ההווה או העתיד. | |
המאמן מזמין את המתאמן לחקור מקרים דומים בתחומי חיים אחרים של המתאמן כמקור ללמידה על התנהלותו בתחום מסוים. | |
המאמן מזמין את המתאמן ללמידה מן העתיד המיטבי (האדם שהמתאמן רוצה להיות ואיך שהוא מתנהל בעתיד) ויישומה בהווה. | |
המאמן מזמין את המתאמן ללמידה מהתנהלותם של אחרים | |
| תכנון והצבת מטרות | המאמן מעודד את המתאמן לבנות תכנית פעולה עם מטרות ויעדים ולפעול על פיה. |
| המאמן מסייע למתאמן לזהות דרכי פעולה נוספות לשם השגת תוצאות רצויות. |
| המאמן מסייע למתאמן להיערך לאפשרויות פעולה בהתאם לשינויי נסיבות בתכניתו. |
| הנעה לפעולה | המאמן מזמין את המתאמן להתחייב על פעולה/פעולות לביצוע, אשר יביאו אותו לתוצאות רצויות ומוסכמות. |
| המאמן מזמין את המתאמן לבחון את יכולתו להרחיב את פעולתו או לצמצמה בהתאם לנסיבות. |
| בניית סביבה תומכת שינוי | המאמן מעודד את המתאמן להשתמש במשאבים הפנימיים שלו כדי להשיג תוצאות. |
| המאמן מעודד את המתאמן לזהות ולרתום משאבים בסביבתו שיתמכו בהתקדמותו. |
| ביצוע בקרה | המאמן מזמין את המתאמן לנהל מעקב אחר התקדמותו ולקחת אחריות על התוצאות הרצויות לו. |
| המאמן משאיר למתאמן את האחריות על בחירת הפעולות וביצוען. |
| סיכום | המאמן מקדיש זמן לאיסוף השיחה וסגירתה. |
| המאמן מוודא שברור למתאמן מהן התחייבויותיו |
| המאמן מוקיר את המתאמן על הישגיו באימון, בחירותיו, התחייבותו לפעולה והתנהלותו במהלך השיחה. |
| משוב | המאמן מזמין את המתאמן לבחון את הערך שהפיק מהשיחה. |
| המאמן מבקש מהמתאמן משוב על האימון. |